2024.03.13
Riba tarp verslo ir duomenų analitikos yra plona ir bičiuliui pasakius, kad šis verslo analitikas, retas suprantame kuo tai skiriasi nuo pareigybių, kurias užima draugas, dirbantis duomenų analitikoje.
Laikas išsiaiškinti, kur slypi plona skirtumų riba, mat analitika iš verslo arenos tikrai neplanuoja išeiti. Šiame straipsnyje kalbame ne tik apie analitinių rolių skirtumus, bet ir kodėl poreikis analitikams ir jų įtaka verslui ateinančiais metais tik augs.
Nerastume tinkamesnio žmogaus pakalbinti šia tema, nei idialogue partnerių Surfshark Head of Analytics and Data Science – Mantas Zabarauskas. Let’s dive in!
„Riba tarp verslo ir duomenų analitiko dažnai yra labai plona – abi rolės fokusuojasi į pagalbą verslui priimti geresnius sprendimus ir dažnu atveju net ir remiantis tuo pačiu šaltiniu – duomenimis.” – atvirauja M. Zabarauskas.
Mantas atskleidžia, kad rolių skirtumai slepiasi niuansuose – duomenų analitikai didesnę dalį laiko praleidžia kurdami įrankius (raportus, analizes bei dashboardus), o verslo analitikai – fokusuodamiesi į labai specifines verslo problemas, procesus bei kompleksines verslo logikas.
„Iš esmės, verslo analitikai ieško paaiškinimų susiklosčiusioms situacijoms, pateikdami potencialius sprendimo būdus sprendimų priėmėjams. Pavyzdžiui, mano darbovietėje Surfshark duomenų analitikų roles papildomai diferencijuojame ir pagal verslo supratimo gylį, kur iš verslo analitikų tikimasi, kad jie gebės atsakyti „so–what” klausimą ir pateikti verslui realių veiksmų planą.” – pabrėžia Surfshark analitikų komandos vadovas.
„Duomenų ir verslo analitikui reikalingi įgūdžiai labai stipriai skiriasi tarp skirtingų įmonių ir būdų kaip jos formuoja duomenų ir verslo analitikų roles. Visgi abiem rolėm tikrai nepamaišo baigti tikslieji mokslai, kurie dažnai palengvina problemų sprendimo procesą.” – teigia ekspertas.
Pavyzdžiui, Surfshark atveju, griežtų skirtumų išsilavinimo reikalavimuose tikrai nėra. Dauguma skirtumų kyla darbo pobūdyje ir gylyje.
Mantas, paklaustas kaip išsirinkti tinkamesnę rolę – duomenų ar verslo analitiko, paaiškina, kad jei žmogus mėgsta dirbti su duomenų ruošimu, analize bei vizualizavimu, tuomet duomenų analitiko kelias jam bus tinkamesnis.
Tiems, kurie laikosi business problem first kultūros ir nori spręsti kiekvieną problemą iki galo, t.y., pateikti actionable pasiūlymus, kaip spręsti įvairias situacijas – verta rinktis verslo analitiko rolę.
„Abi rolės tikrai prisideda prie sprendimų priėmimo, nušviesdamos vietas, kuriose yra potencialo patobulinimams.” – apie rolių įtaką verslo sprendimams komentuoja M. Zabarauskas.
Visgi Mantas toliau pasakoja, kad organizacijoms bręstant bei iššūkiams sudėtingėjant, atsiranda poreikis turėti dedikuotą rolę, kuri atsakytų į „so–what” klausimus ir pateiktų actionable sprendimų būdus vadovams. Manto patirtis byloja, kad dažniausiai ši rolė atitenka verslo analitikams.
Turbūt nėra vieno atsakymo į klausimą, kaip vystosi duomenų ir verslo analitikų karjeros, mat tai labai priklauso ir nuo įmonės, ir nuo paties žmogaus. Visgi, pasak kalbinamo duomenų komandos vadovo, dalis analitikų į vieną ar į kitą stovyklos pusę nugravituoja savaime, laikui bėgant geriau pažindami savo stiprybes.
„Pas mus į komanda ateina žmonių su aiškia vizija, kur jie nori eiti su savo karjera. Visgi, yra nemažai tokių, kurie tik darbo eigoje supranta, kuri rolė jiems yra tinkamesnė. Abiem atvejais, kaip komandos vadovas aš stengiuosi įgalinti komandos narius atrasti savo kelią, suteikiant jiems šansą išbandyti save įvairiuose projektuose bei rolėse. Tikiu, kad kai bendrinė kryptis bus aiški, ir kiti karjeros žingsniai taps tikslingesni, o ir motyvacija tobulėti bei kurti augs.” – dalijasi M. Zabarauskas.
„Per paskutinius 10 metų matėme didelį judėjimą į specializacijas, kur įmonės, kurios duomenų analitikams patikėjo visą duomenų bei analitikos end-to-end procesą, t.y., nuo duomenų ištraukimo iš sistemų bei paruošimo naudojimui iki vizualizacijų, analizių ir detalių veiksmų planų – dabar tas atsakomybes paskirsto tarp duomenų bei analitikos inžinierių ir duomenų bei verslo analitikų.
Manau, kad mes ir toliau judėsime į dar didesnį analitikos rolių diversifikavimą ir tikiu, kad būtent verslo analitikų poreikis augs, ypač bręstančiose bei brandžiose įmonėse, kur dėmesys atsisuka į problemų sprendimus ir deskriptyvios analitikos nepakanka.” – atvirauja Surfshark duomenų komandos vadovas.
„Šiuo metu ieškome marketingo duomenų analitikų ir drąsiai galiu rekomenduoti analitikams rinktis Surfshark, nes mes įgaliname savo komandų narius own’inti projektus, būti arčiau verslo, bendradarbiauti su visomis pusėmis ir iš arti matyti rezultatą, kurį sukuria jų darbas” – pabrėžia pašnekovas.
P.S. iš arčiau susipažinti su Surfshark ir jų dabartiniais darbo pasiūlymais gali čia.
idialogue