Nortal

2022.12.01

Ko galime išmokti iš Darvino, Šumpeterio, Kristenseno apie geresnių produktų ir paslaugų kūrimą?

Charleso Darwino, Josepho Schumpeterio ir Claytono Christenseno raštai apima beveik 200 metų. Retas, kuris šiuos raštus lygina ir nagrinėja, o vertėtų. Juose slypi raktas į geresnių produktų ir paslaugų kūrimą. 

 

Kadangi mūsų rekomenduojamas darbdavys Nortal šioje srityje ekspertas, jie raštus panagrinėjo ir dalinasi santrauka svarbiausių idėjų, kurios tau padės sukurti geresnę produktų ir paslaugų kūrimo sistemą.

 

Skirtingi eksperimentavimo lygiai

 

Darwino, Schumpeterio ir Christenseno analizuotas sistemas galima įsivaizduoti kaip esančias skirtinguose „sistemos lygiuose”. Pavyzdžiui, Darvino biologinė sistema yra aukščiausio lygio, nes eksperimentavimas yra plačiausios apimties - kiekviena gyva būtybė.

 

Organizacijoje yra dar bent du eksperimentavimo lygmenys: produkto inovacijos ir funkcijos optimizavimo lygmenys.

 

Kurdami inovacijų, produktų ir funkcijų eksperimentus turime naudoti skirtingus eksperimentų tipus ir skirtingas priemones, priklausomai nuo to, į kokį sistemos lygmenį sutelkiame dėmesį.  Eksperimentas, kuriuo siekiama rasti geriausią būdą įtikinti vartotoją atlikti veiksmą produkto puslapyje, turėtų atrodyti kitaip nei eksperimentas, kuriuo siekiama nustatyti, ar klientai pirks naują produktą.

 

Tačiau nesvarbu, į kokį sistemos lygmenį sutelkiame dėmesį, galime kurti geresnius eksperimentus suprasdami, kas lemia eksperimentavimo jėgų veikimą šiuose lygmenyse. Viename lygmenyje įgytą patirtį dažnai galima pritaikyti kituose lygmenyse.

 

1 lygis: evoliucija (biologinė sistema)

Darvino natūraliosios atrankos teorija grindžiama pagrindiniais variacijos ir atrankos principais.

 

Biologijoje variaciją lemia atsitiktinės mutacijos, o atranką - konkurencija dėl maisto, pastogės ir tinkamų reprodukcinių partnerių. Kurdami inovacijų strategijas, produktus ir paslaugas, galvokime apie įvairius būdus, kaip galėtume atkartoti šias dvi sąlygas.

 

Kadangi verslo pasaulyje mutacijų nėra, variacijas reikia kurti. Dėl per didelio atsitiktinumo gali būti iššvaistytos pastangos, tačiau lygiai taip pat bus praleistos galimybės, jei šios variacijos bus per siauros, paremtos tik linijiniu mąstymu. Į variacijų (arba, galima sakyti, koncepcijų ar prototipų) kūrimo procesą labai svarbu įtraukti kūrybiškumą - rekomenduojami idėjų kūrimo metodai - SCAMPER ir blogiausia įmanoma idėja.

 

Atrankos spaudimą paprastai lemia ribotas organizacijų biudžetas ar laikas, tad turime aiškiai apibrėžti, kokius kriterijus idėjos turi atitikti, kad galėtume nuspręsti, kurias inovacijas, strategijas, produktus ar funkcijas laikome sėkmingomis. 

 

2 lygis: kūrybinis naikinimas (ekonominė sistema)

Kapitalizmo sistema iš tikrųjų yra milžiniška eksperimentų mašina. Josephas Schumpeteris sukūrė kūrybinės destrukcijos teoriją, kuri teigia, kad sėkmingos įmonės ir pramonės šakos plėtojamos nuolat kuriant naujus efektyvesnius dalykus, kurie sunaikina ir pakeičia senus, mažiau efektyvius dalykus. Ekonominės sistemos sėkmė priklauso nuo kūrybinio naikinimo proceso intensyvumo. Šią teoriją sudaro trys pagrindiniai principai:

 

  • Sėkmė ir augimas laikui bėgant kaupiasi, nes šiandieniniai novatoriai stovi ant visų prieš juos buvusiųjų pečių.
  • Inovacijų kūrėjus motyvuoja pelningos monopolijos galimybė. Norint skatinti inovacijas, labai svarbu apsaugoti šią galimybę, pavyzdžiui, išlaikant intelektinės nuosavybės teises
  • Įsitvirtinę rinkos dalyviai kovos su naujovėmis ir stengsis jas slopinti, todėl ne mažiau svarbu apsaugoti novatorius nuo įsitvirtinusių rinkos dalyvių

 

Rengdami eksperimentus atskirose organizacijose (3 lygmens sistema), šiuos tris principus galime naudoti kaip naudingą priminimą:

 

  • Pagalvokite apie tai, kaip sėkmingų ir nesėkmingų eksperimentų metu įgytos žinios yra lengvai saugomos, kodifikuojamos ir prieinamos visiems produkto komandos ir organizacijos nariams. Pavyzdžiui, „nepavykusių inovacijų biblioteką” ar fiksuojami kiekvieno eksperimento „mokymosi rezultatai”.
  • Suderinkite paskatas su sėkmingomis inovacijomis ir produkto rezultatais. Tai gali būti premijų schemos arba nuosavybė naujose įmonėse, produkto pardavimuose, iš esmės atkartojant rinkos grąžos vaidmenį, tačiau organizacijos viduje.
  • Planuokite, kaip sumažinti „organų atmetimą”, kai naujos inovacijos versle kelia grėsmę esamoms normoms. Būkite kaip „Apple” ir nebijokite kurti iPhone, kai žinote, kad jis nužudys iPod. Iš anksto nustatykite tikėtinus politinius, emocinius ir racionalius suinteresuotųjų šalių iššūkius ir spręskite juos kuo anksčiau.

 

3 lygis: griaunamoji inovacija (organizacinė sistema)

Organizacijų poreikį diegti naujoves, susidūrus su trikdžiais, garsiausiai aprašė Harvardo profesorius Claytonas Christensenas:

 

"Trikdymas" apibūdina procesą, kai mažesnė įmonė, turinti mažiau išteklių, gali sėkmingai mesti iššūkį įsitvirtinusioms įmonėms. Konkrečiai, kadangi rinkoje įsitvirtinusios įmonės daugiausia dėmesio skiria savo produktų ir paslaugų, skirtų reikliausiems (ir paprastai pelningiausiems) klientams, tobulinimui, jos viršija vienų segmentų poreikius ir ignoruoja kitų poreikius. Įmonių rinkos dalyviai, kuriems pavyksta sužlugdyti rinką, pradeda sėkmingai veikti tuose segmentuose, į kuriuos neatsižvelgiama, ir įsitvirtina teikdami tinkamesnes funkcijas - dažnai už mažesnę kainą.

 

Planuodami eksperimentus, turėtume įtraukti ne tik pelningiausius klientų segmentus, bet ir tuos, kurie yra mažiau pelningi ir šiuo metu nepakankamai aptarnaujami. Įsitvirtinusioms organizacijoms tai gali būti gynybinė strategija prieš trikdžius. Naujiems rinkos dalyviams tai gali būti būdas įsitvirtinti rinkoje, iš kurios eksperimentuojant galima siekti pereiti prie pelningesnių klientų aptarnavimo.

 

Christensenas taip pat pabrėžia, kad griaunamasis procesas trunka ilgai ir kad ne visi griaunamieji procesai būna sėkmingi. Kurdami eksperimentus turime sutelkti dėmesį ne tik į pačius eksperimentus, bet ir į procesus, kuriuos naudojame eksperimentams sujungti ir pakartoti. 

 

Be to, turime užtikrinti, kad turėtume apetitą nepavykusiems eksperimentams - pavyzdžiui, Microsoft” tik trečdalis eksperimentų būna sėkmingi, maždaug trečdalis - nesėkmingi, o kiti trečdaliai - neaiškūs. Jei nesuvaldysite lūkesčių, susijusių su nesėkmių dažnumu, eksperimentų programa gali būti nutraukta dar nespėjus parodyti savo vertės.

 

4 ir 5 lygiai: produktų ir funkcijų inovacijos (produktų ir funkcijų sistemos)

Šiuose lygiuose eksperimentai gali atrodyti labai skirtingai, priklausomai nuo to, ar dirbate 4, ar 5 lygiu. 4 lygmeniu, produkto lygmeniu, turėtume eksperimentuoti su visiškai skirtingais produktais, funkcijomis ir verslo modeliais. Šiems eksperimentams galima naudoti popierinius prototipus, netikrus nukreipimo puslapius ir komercinius modelius, siekiant sumažinti išlaidas ir kuo greičiau bei pigiau pasiekti produkto atitikimą rinkai”.

 

Funkcijų lygmeniu tai labiau susiję su konkrečių vartotojo sąsajos ar UX pakeitimų eksperimentavimu, naudojant A/B arba daugialypės terpės bandymus, kad būtų galima gauti įrodymų, jog reikia pasirinkti tam tikrą variantą, o ne esamą patirtį. Šiuo metu yra daugybė platformų, skirtų padėti atlikti tokius eksperimentus dideliu mastu. Šiuo lygmeniu eksperimentuojant labiau siekiama tobulinti tai, kas jau egzistuoja, o ne išrasti visiškai naujus dalykus. Tai nereiškia, kad tai nėra vertinga - maži pokyčiai gali turėti didžiulį poveikį, kaip nustatė Airbnb”, kai pakeitus trumpąjį nekilnojamojo turto sąrašą žyminčią piktogramą iš žvaigždutės į širdelę, įsitraukimas padidėjo 30 %.

 

Svarbiusi eksperimentavimo klausimai:

 

  • Kaip sukurti variaciją ir sukurti tinkamus atrankos kriterijus?
  • Kaip fiksuoti, kodifikuoti ir naudoti ankstesnių eksperimentų informaciją?
  • Kaip galima taikyti paskatas, kad būtų atlyginta už sėkmingus eksperimentus?
  • Kaip sušvelninti sėkmingų inovacijų ir eksperimentų atmetimą organizacijoje?
  • Kaip galima sėkmingai eksperimentuoti su nepakankamai aptarnaujamomis ir mažiau pelningomis klientų grupėmis?
  • Kaip sukurti tinkamus eksperimentavimo procesus ir valdyti lūkesčius dėl sėkmės ir nesėkmių santykio?

 

P.S. nori inovacijas kurti kartu su Nortal? Čia rasi informaciją kaip gali prisijungti prie organizacijos, kurios inovacijos palietė daugiau nei pusę milijardo žmonių!

 

Šaltinis: https://nortal.com/blog/darwin-schumpeter-christensen-developing-better-products-and-services/?fbclid=IwAR2T6PXagW2BO52g8qKMVJjgQXPGRhUrlD6kIih1AF99dAUhQNxW1Ep-XZ0

Prisijunk prie idialogue!

Dalintis Facebook

Nortal

Tobulėjimui
Neringa Sendriūtė Sėkmės istorija
Ekonomistę į brendo strategės rolę atvedė 7 metai motinystės atostogų
Finansų ekonomistė tapusi brendo stratege, trys vaikai, septynerių metų pertrauka darbo rinkoje – tai mentorės Simonos Damulienės istorijos kontūrai. Kai vaikai pagaliau užmiega, prasideda jos „antroji pamaina” – laikas, kai ji kuria naują profesinį kelią.
Skaityti toliau
Neringa Sendriūtė Praktinis patarimas
Tarp nepakankamo ir pernelyg ypatingo: kas iš tiesų trukdo kelyje į pokytį?
Išorinės sėkmės taisyklės atrodo paprastos: patobulink CV, išmok naują įgūdį, sukurk verslo planą, pradėk sveikesnį gyvenimo būdą, ar tiesiog išdrįsk žengti pirmą žingsnį link naujo projekto. Tačiau kodėl, net žinodami šiuos „teisingus” žingsnius, dažnai jaučiamės įstrigę vidiniame labirinte, kurio sienų nematome?
Skaityti toliau
Neringa Sendriūtė Praktinis patarimas
Darbo paieškos maratonas: kaip neperdegti siunčiant šimtąjį CV?
„Įsivaizduok: keliesi ryte, pusryčiaujant telefone naršai darbo skelbimus, per pietų pertrauką redaguoji CV, vakare rašai motyvacines eilutes ir ruošiesi būsimiems pokalbiams... savaitė po savaitės, mėnuo po mėnesio, o tavo pašte – tik atsiprašymai arba visiška tyla”, – vaizdingai pasakoja karjeros mentorė.
Skaityti toliau