2022.12.01
Charleso Darwino, Josepho Schumpeterio ir Claytono Christenseno raštai apima beveik 200 metų. Retas, kuris šiuos raštus lygina ir nagrinėja, o vertėtų. Juose slypi raktas į geresnių produktų ir paslaugų kūrimą.
Kadangi mūsų rekomenduojamas darbdavys Nortal šioje srityje ekspertas, jie raštus panagrinėjo ir dalinasi santrauka svarbiausių idėjų, kurios tau padės sukurti geresnę produktų ir paslaugų kūrimo sistemą.
Skirtingi eksperimentavimo lygiai
Darwino, Schumpeterio ir Christenseno analizuotas sistemas galima įsivaizduoti kaip esančias skirtinguose „sistemos lygiuose”. Pavyzdžiui, Darvino biologinė sistema yra aukščiausio lygio, nes eksperimentavimas yra plačiausios apimties - kiekviena gyva būtybė.
Organizacijoje yra dar bent du eksperimentavimo lygmenys: produkto inovacijos ir funkcijos optimizavimo lygmenys.
Kurdami inovacijų, produktų ir funkcijų eksperimentus turime naudoti skirtingus eksperimentų tipus ir skirtingas priemones, priklausomai nuo to, į kokį sistemos lygmenį sutelkiame dėmesį. Eksperimentas, kuriuo siekiama rasti geriausią būdą įtikinti vartotoją atlikti veiksmą produkto puslapyje, turėtų atrodyti kitaip nei eksperimentas, kuriuo siekiama nustatyti, ar klientai pirks naują produktą.
Tačiau nesvarbu, į kokį sistemos lygmenį sutelkiame dėmesį, galime kurti geresnius eksperimentus suprasdami, kas lemia eksperimentavimo jėgų veikimą šiuose lygmenyse. Viename lygmenyje įgytą patirtį dažnai galima pritaikyti kituose lygmenyse.
1 lygis: evoliucija (biologinė sistema)
Darvino natūraliosios atrankos teorija grindžiama pagrindiniais variacijos ir atrankos principais.
Biologijoje variaciją lemia atsitiktinės mutacijos, o atranką - konkurencija dėl maisto, pastogės ir tinkamų reprodukcinių partnerių. Kurdami inovacijų strategijas, produktus ir paslaugas, galvokime apie įvairius būdus, kaip galėtume atkartoti šias dvi sąlygas.
Kadangi verslo pasaulyje mutacijų nėra, variacijas reikia kurti. Dėl per didelio atsitiktinumo gali būti iššvaistytos pastangos, tačiau lygiai taip pat bus praleistos galimybės, jei šios variacijos bus per siauros, paremtos tik linijiniu mąstymu. Į variacijų (arba, galima sakyti, koncepcijų ar prototipų) kūrimo procesą labai svarbu įtraukti kūrybiškumą - rekomenduojami idėjų kūrimo metodai - SCAMPER ir blogiausia įmanoma idėja.
Atrankos spaudimą paprastai lemia ribotas organizacijų biudžetas ar laikas, tad turime aiškiai apibrėžti, kokius kriterijus idėjos turi atitikti, kad galėtume nuspręsti, kurias inovacijas, strategijas, produktus ar funkcijas laikome sėkmingomis.
2 lygis: kūrybinis naikinimas (ekonominė sistema)
Kapitalizmo sistema iš tikrųjų yra milžiniška eksperimentų mašina. Josephas Schumpeteris sukūrė kūrybinės destrukcijos teoriją, kuri teigia, kad sėkmingos įmonės ir pramonės šakos plėtojamos nuolat kuriant naujus efektyvesnius dalykus, kurie sunaikina ir pakeičia senus, mažiau efektyvius dalykus. Ekonominės sistemos sėkmė priklauso nuo kūrybinio naikinimo proceso intensyvumo. Šią teoriją sudaro trys pagrindiniai principai:
Rengdami eksperimentus atskirose organizacijose (3 lygmens sistema), šiuos tris principus galime naudoti kaip naudingą priminimą:
3 lygis: griaunamoji inovacija (organizacinė sistema)
Organizacijų poreikį diegti naujoves, susidūrus su trikdžiais, garsiausiai aprašė Harvardo profesorius Claytonas Christensenas:
"Trikdymas" apibūdina procesą, kai mažesnė įmonė, turinti mažiau išteklių, gali sėkmingai mesti iššūkį įsitvirtinusioms įmonėms. Konkrečiai, kadangi rinkoje įsitvirtinusios įmonės daugiausia dėmesio skiria savo produktų ir paslaugų, skirtų reikliausiems (ir paprastai pelningiausiems) klientams, tobulinimui, jos viršija vienų segmentų poreikius ir ignoruoja kitų poreikius. Įmonių rinkos dalyviai, kuriems pavyksta sužlugdyti rinką, pradeda sėkmingai veikti tuose segmentuose, į kuriuos neatsižvelgiama, ir įsitvirtina teikdami tinkamesnes funkcijas - dažnai už mažesnę kainą.
Planuodami eksperimentus, turėtume įtraukti ne tik pelningiausius klientų segmentus, bet ir tuos, kurie yra mažiau pelningi ir šiuo metu nepakankamai aptarnaujami. Įsitvirtinusioms organizacijoms tai gali būti gynybinė strategija prieš trikdžius. Naujiems rinkos dalyviams tai gali būti būdas įsitvirtinti rinkoje, iš kurios eksperimentuojant galima siekti pereiti prie pelningesnių klientų aptarnavimo.
Christensenas taip pat pabrėžia, kad griaunamasis procesas trunka ilgai ir kad ne visi griaunamieji procesai būna sėkmingi. Kurdami eksperimentus turime sutelkti dėmesį ne tik į pačius eksperimentus, bet ir į procesus, kuriuos naudojame eksperimentams sujungti ir pakartoti.
Be to, turime užtikrinti, kad turėtume apetitą nepavykusiems eksperimentams - pavyzdžiui, „Microsoft” tik trečdalis eksperimentų būna sėkmingi, maždaug trečdalis - nesėkmingi, o kiti trečdaliai - neaiškūs. Jei nesuvaldysite lūkesčių, susijusių su nesėkmių dažnumu, eksperimentų programa gali būti nutraukta dar nespėjus parodyti savo vertės.
4 ir 5 lygiai: produktų ir funkcijų inovacijos (produktų ir funkcijų sistemos)
Šiuose lygiuose eksperimentai gali atrodyti labai skirtingai, priklausomai nuo to, ar dirbate 4, ar 5 lygiu. 4 lygmeniu, produkto lygmeniu, turėtume eksperimentuoti su visiškai skirtingais produktais, funkcijomis ir verslo modeliais. Šiems eksperimentams galima naudoti popierinius prototipus, netikrus nukreipimo puslapius ir komercinius modelius, siekiant sumažinti išlaidas ir kuo greičiau bei pigiau pasiekti „produkto atitikimą rinkai”.
Funkcijų lygmeniu tai labiau susiję su konkrečių vartotojo sąsajos ar UX pakeitimų eksperimentavimu, naudojant A/B arba daugialypės terpės bandymus, kad būtų galima gauti įrodymų, jog reikia pasirinkti tam tikrą variantą, o ne esamą patirtį. Šiuo metu yra daugybė platformų, skirtų padėti atlikti tokius eksperimentus dideliu mastu. Šiuo lygmeniu eksperimentuojant labiau siekiama tobulinti tai, kas jau egzistuoja, o ne išrasti visiškai naujus dalykus. Tai nereiškia, kad tai nėra vertinga - maži pokyčiai gali turėti didžiulį poveikį, kaip nustatė „Airbnb”, kai pakeitus trumpąjį nekilnojamojo turto sąrašą žyminčią piktogramą iš žvaigždutės į širdelę, įsitraukimas padidėjo 30 %.
Svarbiusi eksperimentavimo klausimai:
P.S. nori inovacijas kurti kartu su Nortal? Čia rasi informaciją kaip gali prisijungti prie organizacijos, kurios inovacijos palietė daugiau nei pusę milijardo žmonių!
Nortal
Su jo pagalba kelią link sėkmės nueisi ne tik greičiau, bet ir produktyviau.
Skubėk rinktis!