2025.09.20
Įsivaizduokite: jūs skiriate dešimt valandų kruopščiam bandomosios užduoties atlikimui, išsiunčiate ir laukiate. Savaitę, dvi, mėnesį. Galiausiai gaunate atsakymą, kuriame įmonė atsiprašo – jie taip ilgai delsė, kad... pamiršo, apie ką buvo jūsų užduotis.
„Tai – ne išgalvota istorija, o viena iš daugybės patirčių, kurias girdžiu kasdien, konsultuodama žmones karjeros klausimais. Tokios istorijos yra priežastis, kodėl dėliodama klientams darbo paieškos strategiją ir ruošdama juos darbo pokalbiams, aš nuolat susiduriu su šių neigiamų patirčių pasekmėmis.
Viena ryškiausių – paralyžiuojanti darbo pokalbio baimė, kuomet net 90% klientų bando pabėgt nuo darbo pokalbio simuliacijos užduoties“, – dalijasi stebinančiu faktu karjeros konsultantė Simona Bareikė.
Pasak jos, taip nutinka dėl neigiamų darbo pokalbio asociacijų: situacijų kai esi vertinamas, pažeidžiamas ir aukos pozicijoje. O kas, jei pasakytume, kad viską galima apversti aukštyn kojomis?
Norint išeiti iš užburto „egzamino“ rato, kuriame nuolat jautiesi vertinamas ir pažeidžiamas, pirmiausia reikia pakeisti paties žaidimo taisykles. Didžiausias pokytis įvyksta galvoje.
Mes esame įpratę manyti, kad mūsų tikslas – įtikinti, įrodyti, „parduoti“ save. Simona siūlo radikaliai kitą prieigą.
„Mano pagrindinis patarimas: ateiti dalintis, o ne įtikinti, kad esu geriausias. Antra, ateiti išsiaiškinti ko įmonei reikia ir padėti vieni kitiems suprasti ar turite ką pasiūlyti, sprendžiant įmonės problemą / poreikį.“
Kai į pokalbį žiūrite ne kaip į savęs pardavimą, o kaip į galimybę pasidalinti savo patirtimi ir suprasti, ar jūsų ir įmonės keliai sutampa, galios balansas išsilygina. Jūs tampate ne prašytoju, o lygiaverčiu partneriu, kuris sprendžia, ar jis tinkamas šiai organizacijai ir ar jam tinka ji.
Tai – tyrimas, padedantis suprasti, apie ką yra verslas ir apie ką yra jo kultūra. Ekspertė rekomenduoja analizuoti vadovų LinkedIn įrašus – koks jų tonas, o vertybės? Kuo gyvena jų rinka?
„Juk tu renkiesi ne tik pareigas, bet ir verslo problemą, kurią nori ir gali spręsti”, – teigia Simona.
Blogas pavyzdys: „Kaip matote mano CV, turiu 10 metų patirties marketinge, dirbau su A, B, C projektais...“
Geras pavyzdys: „Pastaruosius dešimt metų aš sprendžiau labai panašias problemas, su kokiomis, matau, susiduria ir jūsų įmonė. Kai rinkoje pasikeitė X, aš padėjau įmonei pasiekti Y, pritaikydamas Z strategiją. Būtent ši patirtis, manau, yra tai, ko jums dabar labiausiai reikia...“
Taip tu ne atpasakoji faktus, o iš karto kuri vertę.
Užuot klausęs apie atostogų dienas, parodyk strateginį mąstymą. Paklausk: „Koks yra didžiausias iššūkis, su kuriuo susidurs žmogus šioje pozicijoje per pirmuosius tris mėnesius?“ arba „Pastebėjau, kad akcentuojate plėtrą į X rinką. Kaip ši pozicija prisidės prie šio tikslo?“.
Tokie klausimai pavers tave ne dar vienu kandidatu, o patyrusiu ekspertu.
Gavus neigiamą atsakymą, lengva pasiduoti savigraužai. Bet tiesa ta, kad dažnai atsakymas slypi ne tavyje. Galbūt pozicija buvo skirta vidiniam kandidatui? Gal buvo įšaldytas biudžetas? O gal egzistuoja nerašytas susitarimas tarp vadovų nesamdyti darbuotojų vieniems iš kitų?
„Tų priežasčių tikrai būna labai įvairių, o mes viską skubame labai asmeniškai priimti“, – į rinkos realijas atkreipia dėmesį Simona.
Taigi, kelias iš emocinių amerikietiškų kalnelių veda ne per bandymus įtikti, o per drąsą būti lygiaverčiu partneriu. Kai suprasi, kad atranka yra dvipusis eismas ir kad neigiamas atsakymas ne visada yra tavo kompetencijos įvertinimas, tu atgausi kontrolę.
„Kitas tavo darbo pokalbis nebebus egzaminas. Tai bus galimybė užmegzti dialogą, po kurio, nepriklausomai nuo rezultato, išeisi išsaugojęs orumą ir pasitikėjimą savimi.” – apibendrina karjeros konsultantė Simona Bareikė.
Neringa Sendriūtė